Asiakaspalvelu

Fyndiqin ilmastoteot

Kyllä, myymme edullisia tuotteita ja tavoitteemme on varmistaa, että voimme tarjota parhaat kaupat parhaalla asiakaskokemuksella. Mutta pitääkö sen tarkoittaa, että emme ole mukavia ilmastolle? Olemme vakuuttuneita, että näin ei ole, ja siksi olemme laatineet visiomme.

“Fyndiqistä tulee ensimmäinen verkkomarkkinoija, joka on reilu ilmastolle! Löytöjen tekemisen ei tarvitse olla pahasta ilmastolle, ja se on lasikatto, jonka aiomme rikkoa.”

Miten teemme sen?

Jaahas, ja miten aiomme onnistua tässä? Päätimme seurata niin kutsuttua 1.5°C Playbook:ia, mikä on työtä, joka auttaa yrityksiä ja organisaatioita löytämään suunnan, jolla he voivat saavuttaa eksponentiaalisia ilmastotoimia. Heidän raportissaan on ehdotuksia eri ratkaisuista joiden avulla globaalien kasvihuonekaasujen päästön voi puolittaa ja ne on suunnattu yrityksille, joiden tehtävänä on olla mukana muuttamassa maailmaa.

Ensimmäinen asia jonka teimme oli yhdessä GoClimaten kanssa teettää analyysi hiilijalanjäljestämme vuonna 2020. Raportin voi lukea kokonaisuudessaan täällä ruotsiksi, ja se näyttää että aiheutimme hiilidioksidipäästöjä 3 373 tonnia, tämä antaa päästösuhteeksi 6,3 tonnia CO2e per miljoona kruunua liikevaihdossa.

Päästöjämme koskevan raportin perusteella tarkastelemme nyt, mitä meidän on tehtävä kullakin alueella 1.5°C Playbookin mukaan, rakenne on se että osa-alueita on neljä, joita myös kutsutaan pilareiksi, joissa yhtiön on tehtävä toimenpiteitä.

1. Vähentää omia päästöjämme

Omien päästöjemme osuus on vain 13 838 kg CO2e, mikä vastaa vain 0,4 % kokonaispäästöistämme, mikä tarkoittaa sitä että keskitymme siihen, että emme nosta sitä prosenttiosuutta ja tehdä tietysti myös valintoja, jotka vähentävät sitä. Mutta koska omat päästömme muodostavat niin pienen osan kokonaispäästöistämme, suositus on, että keskitymme sen sijaan siihen osaan, jossa voimme todella vaikuttaa, joka on osa-alueella 2.

2. Vähentää epäsuoria päästöjämme – arvoketjussamme aiheutuvia päästöjä

Epäsuorat päästömme eli myymiemme tuotteiden aiheuttamat päästöt muodostavat 99,6 % kokonaispäästöistämme. Alue sisältää tuotteiden valmistuksen, pakkaamisen ja kuljetukset jotta asiakkaamme voivat vastaanottaa tilaamansa tuotteet.

Ilmastojalanjälkemme pienentämiseksi on tärkeää keskittyä volyymiltaan ja ilmastojalanjäljeltään suurimmille alueille. Kuten raportista ilmenee, 85 % ilmastojalanjäljestä tulee itse tuotteesta ja niiden valmistuksesta. Siksi keskitymme nyt täysimääräisesti varmistamaan, että tätä osaa lasketaan niin paljon kuin mahdollista, jotta saamme mahdollisimman paljon tuottoa tästä työstä.

Tästä alkaa kova työ. Olemme keskellä tätä ja toteutamme jatkuvasti aloitteita, jotka vähentävät vaikutustamme ilmastoon..

3. Varmistaa että strategiamme on ilmastokeskeinen

Koska tavoitteemme on olla ensimmäinen verkkomarkkinoija joka on myös ympäristöystävällinen, olemme päättäneet tehdä hyvien ilmastovalintojen tekemisen helpoksi asiakkaillemme.

“Tämän vuoksi tulemme keskittymään siihen että voimme auttaa asiakkaitamme valitsemaan tuotteita jotka ovat ystävällisiä ilmastolle!”

Olemme siksi määrittäneet kaksi suuntaa ilmastohankkeillemme. Ensimmäinen on tarjota asiakkaillemme mahdollisuus osallistua ja ympäristökompensoida Fyndiq-ostoksensa, ja toinen on pystyä paremmin näyttämään asiakkaillemme, mitkä tuotteet ovat parempia valita ilmaston näkökulmasta. Keskitymme nyt tähän työhön vuoden 2023 aikana ja raportoimme jatkuvasti, miten se etenee ja mitä tuloksia saavutamme yhdessä asiakkaidemme kanssa.

4. Ympäristökompensoida omat ilmastojalanjälkemme ✅

Kompensoimme joka vuosi 110% kokonaisilmastojalanjäljestämme ja olemme tehneet niin kaikki vuodet, jolloin olemme olleet toiminnassa (vuodesta 2011)!

Tämä on tehty GoClimate-hankkeisiin investoimalla (ainoastaan "Gold standard" -projektit), jotka sitovat vastaavan määrän hiilidioksidia jonka olemme päästäneet yhtiömme alusta alkaen. Tulemme myös jatkamaan tätä, mikä tarkoittaa sitä että jokainen ostamasi tuote on 110 % ilmastokompensoitu.

Ne projektit joihin olemme investoineet tähän mennessä ovat:

Näet näiden sijoitusten todistukset ja kuittaukset täältä Santa Marta, Bhadla, Wind Park.


Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta kaikki voivat tehdä jotain. Tämä on ensimmäinen askeleemme pitkäaikaisessa tavoitteessamme ollaksemme ensimmäinen verkkomarkkinoija, joka on ystävällinen ilmastolle. Tule siis mukaamme!

-Fredrik Norberg

Toimitusjohtaja ja perustaja